Sunday, February 23, 2014

Pale sam na svijetu - Jens Sigsgaard

Pale sam na svijetu - Jens Sigsgaard

Bilješke o piscu:
Danski književnik Jens Sigsgaard (1910-1991) bio je poznati dječji psiholog, rektor Frobelova seminara u Kopenhagenu i potpredsjednik svjetske organizacije za odgoj predškolske djece. Napisao je brojne knjige za djecu, među kojima i roman o legendarnom engleskom junaku Robinu Hoodu. Njegove knjige prevedene su na dvadesetak svjetskih jezika. Pale sam na svijetu prvi je put objavljen 1942. godine.

Kratak sadržaj:
Jednoga se jutra dječak Pale rano probudio. Pregledao je cijeli stan tražeći roditelje, ali njih nije bilo. Dječaka to nije zabrinulo, već se samo malo začudio. Nakon što se umio i obukao, odlučio je sići na ulicu. Svidjelo mu se što nema nikoga tko bi mu branio izlazak. Jako se iznenadio otkrivši da na ulici nema nikoga, ni žive duše.

Pale je sam na cijelom svijetu! Pale ude u slastičarnicu i osladi se mliječnom čokoladom a zatim uđe u voćarnicu i pojede dvije banane. U džep je spremio dvije naranče iako je znao da to ne smije. No sad je sam na svijetu i može uzeti što god mu se sviđa. Potom se okušao u vožnji tramvaja. Pale je vozio prema trgu. Bio je sretan što može voziti tramvajska kola. Bio je sretan što je sam na cijelom svijetu i sto može raditi sve što mu se prohtije. Uživao je u vožnji sve dok nije naletio na tramvaj koji je bio stajao zaustavljen na pruzi ispred njega. Pale se nije ozlijedio, a bude li želio opet voziti tramvaj, sjest će u neki drugi jer ih ima dovoljno na ulicama.

Činilo mu se tada da je najljepše od svega biti sam na svijetu. Možeš raditi sve što ti srce zaželi i nema nikoga tko bi te kaznio. Pale je pošao dalje i došao do velike banke u koju ljudi spremaju novac. Dječak se posebno razveselio vreći novca koju je uzeo u banci, jer će njime kupiti sve što poželi. Može imati nožić i usnu harmoniku, može imati dizalicu i bicikl i avion i kolica i auto i uopće sve na ovome svijetu! No ubrzo je shvatio da mu novac nije potreban jer u trgovinama nije bilo prodavača, pa razbaca novac po ulici. Idući dalje, ugledao je prekrasan crveni vatrogasni automobil s ljestvama. Njime se vozao ulicama sve dok automobil nije sam stao pokraj parka u kojem se Pale obično igrao s prijateljima. Iako je znao da to ne smije, Pale se prošetao travnjakom. To se mene ništa ne tiče, pa ja sam sam na cijelom svijetu.

Na dječjem igralištu bila je njihaljka. Za njihanje su mu nedostajali prijatelji. Tada je Pale prvi put poželio da je još netko osim njega na svijetu. Zatim je htio pogledati film u kinu. No, kako nije bilo nikoga tko bi film prikazao, ni ova mu se želja nije ostvarila. Pale je osjetio glad. Već odavno nije ništa jeo. Pošao je u hotelsku kuhinju. Nažalost, ni ovdje nije bilo nikoga tko bi mu priredio ukusan obrok. Pokusaj sam nešto skuhati i nije uspio. Jadni Pale, ostao je gladan.

Više ga nije veselilo što je sam na svijetu. Zaželio se prijatelja, zaželio se tate i mame. Najviše se zaželio mame. Sjeo je u auto ne bi li u gradu pronašao barem nekoga. Tako se dovezao do zračne luke. Ušao je u zrakoplov i poletio. Letio je visoko kroz bijele i sive oblake. U jednom mu se trenu učinilo kako je udario u Mjesec. Počeo je padati prema Zemlji. Pale je kriknuo i - našao se uplakan u svome krevetu. Pa ja sam sve to samo sanjao. Čuvši njegov plač, brzo je dotrčala mama. Dječak joj je ispričao svoj san i kako mu je dodijalo da bude sam na cijelom svijetu. Pale je bio sretan sto je sve to bio samo ružan san.

Vrsta djela:
Priča za djecu.

Vrijeme radnje:
Neodređeno.

Mjesto radnje:
Nepoznat grad.

Likovi:
Pale i njegova majka.

Opis likova:

Pale:
Dječak ranog školskog uzrasta, hrabar , radoznao.

Mama:
Brižna i dobra majka.

No comments:

Post a Comment