Friday, March 2, 2012

Napuklo srce - Brigitte Blobel

Napuklo srce - Brigitte Blobel

Bilješke o piscu:
Brigitte Blobel rođena je i odrasla u Hamburgu. Studirala je teatrologiju i političke znanosti. Piše reportaže, scenarije filmove i romane. Za mlade je objavila nekoliko uspješnih romana: “Moja mala sestra”, “Piratski radioodašiljač”, “Prijateljstvo na kušnji” i druge.

Tema:
Fizičko i psihičko mučenje djece od strane roditelja ili staratelja.

Bilješke tijekom čitanja:

1. - 44. stranica

Likovi koje sam upozno:
Nina, Michel, Tom, Carmen, Flo.

Iznenadilo me: (str. 13.)
“Odmah je maknuo ruku. Stajao je sada
opuštenih ruku i gledao me. Mora da sam
izgledala kao duh. Ili možda kao vještica.
Bila sam izvan sebe. Cijelo mi je tijelo
drhtalo. Hvatala sam zrak. Flo je samo
stajao i promatrao me. Mislila sam da ću
postati histerična. Da ću dobiti napadaj plača
ili smijeha ili nešto drugo.”

Užasnulo me: (str. 24.)
“Michael je položio na njezine bokove i
privukao je još bliže k sebi. Pritisnuo je svoja
vruća usta na njezino rame, disao je brže, a
onda je počeo dahtati. Držao ju je sve čvršće
za trbuh. Boljelo je. Nije se mogla
pomaknuti, osjećala se kao prikliještena u
škripcu. Mama, mislila je, gdje si? Zašto ne dolaziš?”

Rastužilo me: (str. 39.)
“Ali moje misli pripadaju meni. Samo meni.
Naravno da možeš biti mrtav i kad si živ,
pomislim. Ali to se tiče samo mene. Ponekad
moraš biti malo mrtav kako bi mogao dalje
živjeti…”

Djevojčica Nina živi sa majkom, polubratom Tomom i očuhom Michelom. Stalno je u strahu da netko ne otkrije njenu tajnu. Osorna je prema majci, jer se boji da bi bliskost s njom porušila njenu unutarnju obranu i onda bi izbrbljala svoju tajnu. Susreće se sa prijateljicom Carmen, koja je ispituje što je na prošlotjednoj zabavi napravila mladiću Flo da se sada ljuti na nju. Nina ne otkriva da je napravila scenu kad ju je Flo pomilovao po leđima. Njeno tadašnje drhtanje i prestravljenost vidio je samo Flo. Dok je u posjetu Carmen, mirna atmosfera i ljubaznost bake, podsjećaju Ninu da živi u kući užasa. Sjeća se svog prvog odlaska s očuhom u novosagrađenu saunu i njegovog seksualnog napada na njeno tijelo kad je imala samo 9 godina. Užas proživljenog prati je stalno, a strah da majka i njeni prijatelji ne saznaju, izaziva kod nje drhtanje i neurotične napade. Premda se boji muškog dodira i blizine, kad je Flo pozove na trku parova biciklima, Nina pristaje.

Dan utrke započeo je loše. Očuh je pokazao svoju ljubomoru kad je Flo došao po Ninu i na trenutak je uništio ljepotu iščekivanja utrke. Međutim, čim je izašla iz kuće, uspjela se osloboditi straha i nervoze i uživati u izletu i utrci. Povratak kući i doček očuha na prozoru, opet je u njoj pobudio strah i sjećanje na očuhove redovne obilaske i seksualne napade prije spavanja.

45. - 92. stranica

Likovi koje sam upoznao:
Učiteljica Hellwege.

Rastužilo me: (str. 49.)
“Odjednom mi se učini, kao da je moj odraz u
ogledalu napukao, ispred mene stoji prljava,
ružna djevojka.”

Razljutilo me: (str. 50.)
“«Zavidni su jer smo tako sretna obitelj»,
jednom mi je rekla majka. Tada sam imala
nešto više od devet godina. U to vrijeme je
Michel upravo bacio ključeve moje sobe, kako
je više ne bih mogla zaključavati i kako bi on
uvijek mogao doći k meni.

«Zavidni su, jer smo mi tako sretna obitelj»,
rekla je mama. Ja sam otrčala na zahod i
grčevito plakala…”

Rastužilo me: (str. 61.)
“Michel joj je uvijek iznova zabranjivao govoriti
o tome. Posljedice je opisao ružnim bojama.
Objasnio joj je da će ona morati u dom, da će
se cijela obitelj raspasti. Istovremeno je Nina
htjela govoriti, željela je da joj netko
pomogne. Ta tajna i usamljenost će je
ugušiti.”

Razbjesnilo me: (str. 81.)
“Nije ju čuo. Sjedio je na rubu kreveta i teško
disao, imao je staklaste oči i smješkao se.
Mama, mislila je Nina. Mama, pomozi mi!
Ali majka nije došla. Mame nikad nema kad
mi je potrebna, pomislila je. Majka još nikad
nije čula moje pozive u pomoć. U knjigama se
uvijek govori o majkama koje imaju neku
unutarnju vezu s djecom. Tako je dječja bol
također i majčinska. Ali moja majka još nikada
nije osjetila moju bol. Nikada.”

Nina i Carmen izađu s dečkima u kino i Nina se ponada da će možda uspjeti sve zaboraviti i zaljubiti se kao sve njene prijateljice. Međutim prisutnost očuha i sjećanja stalno je progone i sprečavaju u sreći. Kad je majka rodila Toma. Očuh je opet napao Ninu. Ti napadi su se nastavili i postajali sve konkretniji i užasniji. U školi je postala loša, a učiteljica Hellwege je pokušala saznati što se događa da je toliko popustila u školi. Pritisak i užas onoga što se događalo u kući pomogli su Nini da se povjeri učiteljici. Prvo užasnuta, a onda sumnjičava pozvala je očuha na razgovor. Na Nininu žalost povjerovala je njegovoj priči o lažljivoj djevojčici. Poslije toga, Nina uplašena njegovim odlaskom u zatvor, njenim odlaskom u dom i obiteljskim siromaštvom, više nema hrabrosti ikome ispričati o svom kućnom užasu. Osim toga shvaća da spasa nema niotkuda, a kako se očuhovog bijesa boji još više, popušta njegovim napadima, želeći istovremeno da je mrtva. Kad, kao zamjenu, ponovno dobije učiteljicu Hellwege, počinju njeni zdravstveni problemi.

Ona se zatvara u svoju sobu, nesretna, željna da je posjeti Flo s kojim se posvađala, željna nečije pažnje i ljubavi. Dobiva pismo od Flo u kojem joj piše da se ne ljuti na nju i da jedva čeka njeno ozdravljenje. Nina se odmah osjeti bolje i odlazi u školu. Pomiri se sa Flo, ali on je iznenadi kad se s njom ne želi vidjeti, jer je navečer zauzet.

93. - 126. stranica

Potreslo me: (str. 112.)
“Samo onaj, tko je i sam nesretan, može
osjećati nesreću drugog. To je jedna druga
vrsta sažaljenja, to je puno više: duboko
razumijevanje za drugoga.”

Nina je zaljubljena. Nestrpljivo čeka svaki susret sa Flo i premda se boji njegovih pitanja, u sebi osjeća potrebu da svoj strah i bol podijeli sa nekim. Flo je poziva k sebi. Nina tamo upoznaje njegovu bolesnu sestru. Iskrenost s kojom Flo priča o svojim ljubavnim zgodama i svojoj porodici, ohrabruje Ninu da mu ispriča sav onaj užas koji se događa u njenoj kući. Boji se da će je Flo odbaciti, ali njegovo razumijevanje, nježnost i strpljenje pomažu joj da započne liječenje svoje psihe. Najljepši trenuci su joj oni kad sjede zagrljeni i tihi, osjećajući da njegova snaga, optimizam i hrabrost poput struje ulaze u njeno tijelo i ozdrave je.

127. - 170. stranica

Likovi koje sam upoznao:
Carmenina mama.

Oduševilo me: (str. 127.)
“Razgovori s Floom su mi koristili. Pomogli su
mi. Ali sada znam da samo oni nisu dovoljni.
Potrebno mi je više. I moram stajati iza svoje
odluke da mi je potrebna pomoć. Samo se
nemoj bojati, Nina, samo se nemoj bojati,
govorim sama sebi dok se vozim.”

Nina nekako provodi dane, skrivajući svoje strahove, lažući o razlozima svoje tuge, želeći postati “Normalna”. Michel je više ne proganja seksualnim napadima, ali svojim ponašanjem stalno u njoj potiče strah od novih napada. Flo se osjeća bespomoćan, jer i on je zapravo dijete kao i Nina. Nema mogućnosti zaštiti je od očuha i stalno strahuje za njenu sigurnost. Jednog dana je očuh presretne i zaprijeti joj da ne smije Flo ništa saznati ili će on ostati bez posla. Nina na trenutak osjeti da ima moć uništiti očuha, ali se tada prisjeti učiteljice i opet uplaši odraslih i njihovog nerazumijevanja. Nekako izdrži sve dok majka ne pronađe stare fotografije. Jedna od njih pokrene u Nini sjećanje na očuhov posljednji napad. Tada se u noj sve sruši i ona shvati da više ne može živjeti sa osobom koja u njoj izaziva samo užas, strah i mržnju. Bježi od kuće i nakon što prvo utočište nađe kod Flo, majka njene prijateljice Carmen prima je k sebi. Žena je odgovorna i vjeruje Nini, spremna joj je pomoći i pružiti utočište, ponuditi razumijevanje i nježnost. Objašnjava Nini da će borba i izlječenje biti dugi i bolni, ali da će na kraju ipak biti sve u redu.

Dojam o djelu:
Knjiga me je potresla. Slušala sam da takvih slučajeva ima mnogo i žao mi je što Nina nije mogla pronaći pomoć i razumijevanje kod svoje majke. Teško je vjerovati da je majčina ljubav tako velika, a nije u stanju prepoznati djetetov užas i strah. Za razliku od učiteljice Carmenina mama je odmah ozbiljno shvatila situaciju i postupila na pravi način. To daje nadu da djeca ipak mogu pronaći pomoć.

No comments:

Post a Comment